کد مطلب:188919 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:291

پارچه ی کفن
بهترین پارچه برای كفن پارچه از جنس پنبه با رنگ سفید است. از امام صادق علیه السلام روایت است كه پارچه كتان برای بنی اسراییل و پارچه پنبه ای برای امت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است [1] باقر العلوم از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل می كند، زیباتر از پارچه سفید برای لباس وجود ندارد، پس مردگان خود را نیز با پارچه های سفید كفن كنید، فالبسوه موتاكم [2] .

و نیز مستحب است میت را در لباسی كه با آن نماز می خوانده و نیز لباسی كه با آن احرام بسته است، كفن كنند [3] نیز روایت است كه مرغوب ترین پارچه برای كفن انتخاب شود، كه زینت اموات كفن آنها است. امام صادق علیه السلام: جیدوا اكفان موتاكم فانها زینتهم [4] .

بهتر از حتی پارچه پنبه ای، پارچه «برد یمانی» است كه بر آن تأكید شده است. اول برد، اگر فراهم نبود، پنبه. امام صادق علیه السلام: الكفن یكون بردا فان لم یكن بردا فاجعله كله قطنا، [5] فتوای فقها نیز اولویت پارچه برد



[ صفحه 33]



است [6] .

به همین جهت امام باقر علیه السلام وصیت نمود در پیراهنی كه با آن نماز می خواند، كفن شود، انه اوصی ان یكفن فی قمیصه الذی كان یصلی فیه [7] و نیز وصیت می نماید در پارچه برد یمانی كفن شود كه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نیز یكی از پارچه های كفنش (پارچه سرتاسری) برد یمانی بوده است [8] .

و نیز در مورد پس از رحلت شخصی، از زبان امام باقر علیه السلام این گونه نقل است؛ هنگامی كه یكی از شیعیان را به خاك سپردند حضرت به بالای قبر این گونه دعا كرد: اللهم صل وحدته و آنس وحشته و اسكن الیه من رحمتك ما یستغنی بها عن رحمة من سواك [9] «خدایا تنهایی وی را به جمع و ترس و وحشت وی را به انس برگردان، و وی را از آن گونه رحمت خویش بهره مند ساز، تا از رحمت و رأفت غیر تو بی نیاز باشد».

باقر العلوم علیه السلام وصیت كرد مقداری از اموال خویش را هزینه دایر نمودن مراسم عزاداری و ندبه برای وی بنمایند، اوصی ابوجعفر علیه السلام بثمان مأة درهم لماتمه [10] البته مجالس عزا كه برای میت طلب غفران می شود و در حق وی دعا می شود برای درگذشته مفید است. افزون بر این كه تسلی برای بازماندگان نیز می باشد.

باقر العلوم علیه السلام در این جهت نیز نكته مهم را می آموزد و آن این كه حضرت وصیت می كند مراسم عزاداری وی در منا هنگام حضور حجاج



[ صفحه 34]



برای انجام مناسك باشد. از زبان امام صادق علیه السلام این گونه روایت است كه پدرم به من فرمود از اموال من مقداری صرف عزاداری من به مدت ده سال در منا بنما، اوقف لی من مالی كذا و كذا للنوادب تندبونی عشر سنین بمنی ایام منی [11] .

ایام منا و جمعیت منا از ویژگی مهم برخوردار است. یكی این كه افرادی كه در مراسم شركت می كنند حجاج هستند كه بیشتر مناسك حج را انجام داده و افرادی پاك و منزه می باشند؛ دعای آنان در حق دیگری مؤثر است. و نیز سرزمین منا سرزمین وحی و حرم امن الهی است. نیز حجاج از تمام اكناف و بلاد اسلامی حضور دارند كه می توانند از اجتماعات مهم موسم بهره ببرند و اخبار آن را به نقاط دیگر منتقل كنند. به همین خاطر باقر العلوم علیه السلام به مراسم عزاداری جهت می دهد كه بیشترین بهره برداری معنوی و فرهنگی از آن بشود.

از جانب دیگر بر دیگران همانند همسایگان است كه از خانواده ماتم زده دل جویی كنند، حتی برای آنان طعام فراهم نمایند. از باقر العلوم علیه السلام در این باره این گونه روایت شده: برای بازماندگان در گذشته سه روز غذا فراهم نمایید [12] .



[ صفحه 36]




[1] همان، ص 149.

[2] همان، ص 148.

[3] وسائل، ج 2، ص 733.

[4] همان.

[5] همان، ص 149.

[6] مستمسك العروة الوثقي، ج 4، ص 150، تحرير الوسيله ، ج 1، ص 75.

[7] طبقات، ج 5، ص 157.

[8] همان.

[9] وسائل، ج 2، ص 862.

[10] فروع كافي، ج 3، ص 217، وسائل، ج 2، ص 890.

[11] همان، ج 5، ص 117.

[12] همان، ج 3، ص 217، وسائل، ج 2، ص 889.